Dit kan magnesium doen voor jouw gezondheid

Een aantal jaren geleden begon ik met het innemen van magnesiumtabletten. Dit omdat ik had gehoord dat magnesium een zeer positief effect heeft op hoofdpijn en migraine. En dat klopte. En al snel kwam ik erachter dat magnesium nog veel meer voordelen heeft voor je gezondheid. Voor je botten bijvoorbeeld, maar ook bij spierpijn en zelfs stress.

Wat is magnesium?

Magnesium is een mineraal dat een zeer belangrijke bijdrage levert aan allerlei processen in ons lichaam. Vaak denken we bij onze gezondheid als eerste aan vitaminen en niet aan mineralen. En dat is jammer,want mineralen zijn hele belangrijke stoffen. En magnesium is daar een van.

Omdat je lichaam zelf geen magnesium kan aanmaken, moet je er zelf voor zorgen dat het je lichaam binnenkomt. Aan de hand van voeding en supplementen kun je daar voor zorgen.

Magnesium en hoofdpijn

Zoals ik al liet weten, ben ik magnesium gaan gebruiken omdat het mij werd aangeraden om migraine tegen te gaan. Heb jij voor je gevoel ook alles al geprobeerd tegen die lastige (spannings)hoofdpijn? Dan zou ik zeker ook eens gaan kijken naar dit mineraal. Bij mij werkt het goed om magnesium supplementen te slikken tijdens die dagen van de maand waarop ik het meest last van hoofdpijn heb. En ook een voetenbad met magnesiumvlokken kan heel goed helpen tegen acute migraine.

Magnesium en je botten en gewrichten

Mede doordat magnesium noodzakelijk is bij de calciumstofwisseling, is dit mineraal heel goed voor je botopbouw. En ook voorde aanmaak van de enzymen die nodig zijn voor de ondersteuning van de werking van Vitamine D is calcium nodig. Helaas krijgen we meestal alleen mee dat we calcium en vitamine D nodig hebben en niet dit essentiële mineraal dat hen ondersteunt. Vanaf nu dus niet meer vergeten: magnesium is nodig voor je botopbouw. Wanneer je wat ouder wordt, wordt een magnesiumsupplement daarom ook vaak aangeraden. Magnesium helpt tevens om slijtage van het kraakbeen en het ontstaan van aandoeningen als artrose en gewrichtspijn te voorkomen.

Magnesium en stress

Magnesium vervult samen met calcium een essentiële rol bijhet doorgeven van zenuwimpulsen. Hierdoor heeft het mineraal van nature een kalmerende werking. Bij veel stress kan een magnesiumsupplement dus ook uitkomst bieden.

Magnesium en spierpijn

Ook bij spierpijn kan magnesium uitkomst bieden. Veel sporters slikken extra magnesium, onder meer om spierpijn te voorkomen. Daarnaast kun je ook magnesium in de vorm van een olie of spray op je spieren aanbrengen na het sporten, of wanneer je voelt dat je je spieren toch iets teveel hebt belast. Nadeel van zo’n spray is dat het vooral in het begin heel vervelend kan gaan jeuken.

Verschillende soorten magnesium

Zoals gezegd maakt je lichaam zelf geen magnesium aan en dient dit te worden opgenomen uit voeding en supplementen. Wanneer je op zoek gaat naar een magnesiumsupplement zul je er echter al snel achter komen dat er heel veel verschillende soorten zijn. Hulp nodig bij het kiezen van het juiste supplement? In dit artikel van SaluForte vind je informatie over de verschillende vormen van magnesium om de juiste keuze te maken.

Wat is jouw ervaring met magnesium? Laat het weten in een reactie onder dit blog!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *