Review Boek Lekker voor Weinig

Review boek ‘Lekker voor weinig’

Een paar weken geleden stuitte ik op het boek ‘Lekker voor weinig. 56 gezonde en betaalbare recepten‘. Dit is een uitgave van het voedingscentrum, dat in samenwerking met het Nibud in stand is gekomen. Naast al die lekkere gezonde budget recepten, bevat het boek een hoop handige tips en wordt, naast de voedingswaarden, ook de richtprijs per persoon gegeven bij elk recept. Meer weten? Lees gauw verder!

Lekker gezond voor weinig

Zoals gezegd in de ondertitel, bevat het boek 56 gezonde en betaalbare recepten. Dit zijn recept voor elk moment van de dag, van ontbijt tot avondeten, die eenvoudig zijn klaar te maken voor echt iedereen. Daarnaast worden er drie voorbeelden van dagmenu’s gegeven, voor elk seizoen. Heel handig als je niet zo goed weet hoe je al die gezonde recepten kunt inplannen. Wat mij opviel is dat de recepten niet alleen erg lekker zijn, maar dat er ook echt een aantal verrassende en originele recepten in zitten. Bijvoorbeeld dit recept voor Broodbakjes met groente-eierragout. Andere recepten zijn weer goeie reminders voor een lekkere en eenvoudig klaar te maken gezonde maaltijd, die je het gevoel geven van “dat ik daar zelf niet op ben gekomen”. En allemaal zijn ze de moeite waard om klaar te maken. Als je het al een moeite mag noemen 😉

Zelf heb ik al een aantal gerechten uit het boek klaargemaakt. Twee ervan mag ik al met jullie delen: de Courgettesoep en het eerder genoemde Broodbakje met groente-eierragout.

Slimme bespaartips

Maar het boek ‘Lekker voor weinig‘ is veel meer dan een kookboek! Naast al die lekkere recepten krijg je ook nog eens heel veel slimme bespaartips. “Als je slim koopt, kookt en bewaart – en geen eten verspilt – kun je jaarlijks zo’n €130,- per persoon besparen. Voor een gemiddeld gezin is dit €300,-.” laat het Voedingscentrum in de inleiding weten. Dat is toch een hele goede reden om al die handige tips toe te passen! Je krijgt onder meer tips over koken met restjes en andere manieren om slim te koken, eten met aandacht, waar je op kunt letten tijdens de boodschappen, het maken van je eigen kruidenmixen en de ideale koelkastinrichting.

Prijs per persoon

Wat ik zelf heel handig vind is dat er bij elk recept wordt aangegeven wat de prijs is per persoon. Het gemiddelde van alle recepten in ‘Lekker voor weinig’ ligt rond de €2,- per persoon. Het goedkoopste ‘volledige’ recept (naast bijvoorbeeld een vinaigrette van 5 cent per persoon), is een budget lunch van slechts 20 cent per persoon: Crostini verdura. Het duurste gezonde recept uit het boek is Pasta met spinazie en noten (erg lekker!), ter waarde van €3,25 per persoon. Het grootste gedeelte ligt echter echt rond of onder de €2,-.

Conclusie

Boek Lekker voor WeinigWat mij betreft sluit dit boek helemaal aan bij de Slanke Sloeber lifestyle! Naast ‘alleen maar’ gezonde budget recepten, staat er echt heel handige en bruikbare tips in om te besparen op je boodschappen en je dagelijkse voeding. Daar hou ik van! Ook de richtprijs bij alle recepten vind ik erg prettig. Het geeft je wat meer inzicht in je uitgaven en je kunt er bovendien rekening houden bij het maken van je eetschema en boodschappenlijstje.

Daarbij merkte ik dat ik de eenvoud van de recepten erg fijn vond. In de hype van gezonde voeding vergeten we soms dat we echt niet altijd zo moeilijk hoeven te doen. Dit boek geeft eenvoudig klaar te maken recepten, gezond en betaalbaar, die echt prima zijn in te passen in een gezond voedingspatroon. Kortom: een aanrader!

Wat is jouw budgettip voor gezonde voeding?

~ Advertentie Bol.com ~

0 antwoorden